Nieuws


Spa Francorchamps - vrijdag 1 juli 2016

Race 3 op Spa Francorchamps!

Afgelopen weekend stonden de YTCC races op het programma tijdens de Spa Summer Classic races. Vanwege zakelijke verplichtingen kon ik alleen deelnemen aan race 1 op zaterdag. Maar rijden op misschien wel het mooiste circuit ter wereld, wil ik voor geen goud missen. En dus vertrokken we donderdag ochtend met het hele spulletje naar de Belgische Ardennen.

De afgelopen 2 maanden, na de vorige race op Hockenheim, hebben we niet stil gezeten. Al met al verliep die race niet geheel vlekkeloos en ik had dan ook veel modificties in mijn hoofd die ik wou doorvoeren. Het belangrijkste was de extreme temperatuur ontwikkeling onder controle krijgen. In het verleden heb ik goede ervaringen opgedaan met een elektrische waterpomp, ipv een mechanische pomp die door een riem wordt aangedreven en afhankelijk is van het motor toerental.

Om deze elektrische pomp te monteren moet er wel het eea verbouwd worden. Uiteindelijk is dit allemaal gelukt en hebben we tegelijkertijd wat slangen aangepast die koelvloeistof lekten. De vooruitzichten waren positief, bij het proefdraaien kwam de motor (nog steeds de oude motor!!!!) goed op temperatuur. Zodra de ventilatoren, 2 stuks elektrisch gestuurd, aan slaan zien we de motortemperatuur weer dalen. Met veel vertrouwen vertrekken we dan ook naar Spa.

Vrijdag ochtend stond de eerste vrije training gepland. Na een stop van 2 maanden zie je dat mensen altijd weer heel enthousiast zijn om te beginnen. Een BMW rijder was iets te enthousiast en moest zijn auto na 3 bochten met flink wat schade aan de kant zetten. Resultaat, een rode vlag! Hoewel de auto en brokstukken snel opgeruimd waren, kost het altijd tijd die afgetrokken wordt van de beschikbare tijd voor de vrije training.

Na 5 minuten kunnen we weer de baan op. Aan het eind van het rechte stuk ruik ik plotseling een benzine geur. Mensen die de Renault Alpines van vroeger nog kennen weten dat deze auto’s zeer brandgevoelig zijn. Naar horen zeggen schijnen er aardig wat Alpines destijds verloren zijn gegaan!

Ik rijd rustig terug naar de pits en zie dat de brandstofdruk meter is gaan lekken. De training is dus nu al over voor me, want dit moet eerst opgelost worden. Aangezien ik geen andere meter bij me heb, besluit ik om de meter volledig te verwijderen. Dit heeft op zich geen invloed op de prestaties van de auto. Al met al heb ik 2 halve ronden kunnen rijden, niet waar ik op gehoopt had!

Niet wetende dat de kwalificatie ’s middags niet veel beter wordt, begin ik vol vertrouwen, de auto voelt goed! Ik wil direct een snelle tijd zetten en de hele kwalificatie doorrijden zodat ik een goed gevoel krijg voor de race van zaterdag!

Ik zet in de eerste ronde, ondanks dat de banden nog koud zijn en er veel verkeer voor me zit, een redelijke tijd neer, 3.15! Maar er zit meer in en het kan veel sneller. De mooiste bocht van Spa is ongetwijfeld de legendarische Eau Rouge. Ik neem de bocht goed en neem veel snelheid mee het rechte stuk op. Aan het einde van het rechte stuk is de chicane Les Combes waar ik terug moet schakelen naar de 3deversnelling. Tot mijn schrik zijn al mijn versnellingen weg en blijft de bak in 5de versnelling hangen. Ik rij terug de pits in, wetende dat de schakelstang los geschoten is. Ik leen een krik en schroevendraaier en weet de schakelstang te repareren. Met nog 3 minuten te gaan kan ik nog 1 rondje rijden om te kijken of alles goed functioneert.

Zwaar teleurgesteld blijkt de eerste ronde van 3.15 min een 37ste tijd te zijn. Hier had ik even geen rekening mee gehouden, maar goed, positief als altijd moet het zaterdag dan maar een mooie inhaal race worden. Ik denk al bij mezelf, wat zou het fijn zijn als het misschien regent.

Niet dat ik ooit eerder met de Alpine in de regen heb gereden, maar vroeger was regen rijden wel mijn dingetje! En ja hoor, zaterdag ochtend hebben we regen. Het ergste dat nu kan gebeuren is dat het een half droge half natte baan wordt! Jullie raden het waarschijnlijk al…… wat nu te doen, regen banden of slicks. Ik kies het zekere voor het onzekere, aangezien ik nog nooit in de regen heb gereden met de Alpine. Ik monteer regen banden! Probleem is wel dat mijn regenbanden nog splinter nieuw zijn. Stel dat de baan verder opdroogt, dan ben ik serieus gezien en volledig kansloos. Ondanks de dreigende wolken boven de piste, valt er geen druppel. Althans, niet gedurende de race!

Na twee opwarmrondes is de rollende start. Gestart vanaf de 37ste plek kom ik na ronde 1 door over start finish als 28ste. Dat gaat best lekker zo. Maar ik voel de banden al verbranden, en dan voornamelijk de voorbanden. Na 3 rondjes is het volledig gedaan met het verse rubber. Ik hoor de vellen tegen de wielkuip slaan zodra ik door de bocht ga. De rondetijden zie ik op mijn display onderuit gaan. Uiteindelijk verlies ik 12 seconden per rondje tov mijn ronde tijd in het begin van de race.

Ik besluit om e race rustig uit te rijden. We hebben gegokt op regenbanden en verloren, zo gaat dat. Als ik oudere banden had, dan was het ongetwijfeld beter gegaan. Als het had geregend had ik een super race kunnen rijden. En als ik voor slicks had gekozen was het vast ook een heel stuk beter gegaan. Maar dat is als! Het is zo en we kunnen er niets meer aan veranderen.

Na de race pak ik mijn spullen in, niet omdat ik het niet meer zie zitten, maar omdat ik zondag voor het werk naar Maleisië moet.

Ik kijk terug op een weekend waar ik weer erg veel geleerd heb. Ik heb mensen ontmoet die het merk Alpine een warm hart toe dragen en die veel ervaring hebben met deze auto’s. Ze hebben me veel tips en adviezen gegeven waar ik absoluut mee verder kan.

Na de zomer vakantie is de volgende race op Dijon in Frankrijk. In de komende maanden gaan we de motor vervangen door de nieuwe race motor. Daarnaast gaan we veel aandacht aan de koeling besteden. Ik kijk nu al uit naar het resultaat, we shall see!

Voor nu wens ik iedereen een hele fijne zomervakantie toe en we houden jullie op de hoogte van alle ontwikkelingen


Terug naar de vorige pagina >